Menar fram skivbromsarna på en lada samara 1996:a.
Hörde något konstigt oljud o tänkte att nått grus kommit in i bromsarna o ligger där o skaver.
Oljudet ville inte försvinna, så jag titta på bromsbeläggen fram, där i från oljudet tycktes komma.
Såg ut att vara minst 3-4 mm kvar. Det var ju illa tänkte jag och blev lite kallsvettig.
Oljudet blev bara värre o värre, och till slut plocka jag av bromsbeläggen för en närmare titt.
Då såg jag att de var rejält sneslitna, ena sidan hade nött ner djupt i metallen och lämnat djupa fula spår i bromsskivan.
På motsatt sida av belägget var det 3-4 mm kvar, vilket man blev lurad på när man tittar genom fälgen med hjulet på, snett uppifrån.
Första tanken var att bromsoket satt snett på något sätt, men efter att ha plockat i sär det såg jag att styrpinnarna till glidoket var böjda.
Troligen resultatet av en panikbromsning med låsta hjul på asfalt tillsammans med utnötta glidytor på glidpinne och cylinder.
4 st nya glidpinnar gick på runt 500 kr på mekonomen.
Så långt allt väl, men när jag satt i pinnarna i hålen märktes att dom glappa en hel del i ett av hålen (där det fattades fett) som var rejält utnött av milijaders inbromsningar.
Dessa insatshål (som det såg ut) såg ut att vara gjorda i mässing.
Om man skulle göra allt på rätt sätt skulle man byta även dessa, annars är risken stor att även dom nya glidpinnarna böjer sig vid nästa hårda inbromsning.
Just nu åker jag och bromsar väldigt försiktigt, besiktning om 3 veckor.
Vet inte var jag kan få tag på dessa delar.
Vad göra?