VAZ/LADA-FORUM

Ett Svenskt vaz/lada-forum, med inriktning på alla typer av ryskbyggda motorfordon.





Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: DAAZ förgasare på licens från solex.
InläggPostat: 18 06 18, 3:25 
Offline

Blev medlem: 12 11 19, 6:55
Inlägg: 208
DAAZ fabriken tillverkar fortfarande en stor variation av solex och ozonförgasare.
Om det finns intresse och tålamod kanske det går att ordna något.
Tycker det är lite tråkigt med insprutning faktiskt.
Och som jag förstått kan man ställa in en förgasare så tändstiften blir helt vita.
Med insprutning är dom ju mjölkchokladbruna, (som dom ska vara).
Även förbrukningen kan sänkas.
Plus att när den röda lampan tänds, kör sprutet en fetare blandning.
Är rätt färsk på det här, så kan ju ha fel.
Det är samma fabrik som tillverkat förgasare där sen 1960-70 ungefär på licens.
Hela tillverkningskedjan från att gjuta till att packa in i förpackningar.
Finns på Youtube, ganska kul att se, man vill genast riva ur insprutet, kablar och slangar och elektronik, och sätta in en "enkel" förgasare där allt är mekaniskt.
Full fart är det i alla fall, kineserna har inte en chans.
Och på slutet ser man att varje förgasare får en stämperl instansad av ansvarig testare.
Man kan med andra ord se även på en förgasare från förra seklet, vem som godkänt just den förgasaren och när.
Toleransen för felmarginal på ligger på 3 eller 4%.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: DAAZ förgasare på licens från solex.
InläggPostat: 18 06 30, 5:55 
Offline

Blev medlem: 12 11 19, 6:55
Inlägg: 208
Har nu tittat närmare på 21083-1107010-62 förgasarna som exporterades till Sverige, dom med automatchoke och elektriskt styrt bränsleblandning.
Har då förstått att det var dessa förgasare som förstörde katalysatorn, och tvinga folk att gå över till insprut.
Med en vanlig förgasare och manuell choke hade katten överlevt åt dom flesta.
Automatchoken på 62 förgasarna stängdes av vid 60 grader vattentemp.
Vilket är onödigt länge.
Dessutom kan man ställa in en vanlig förgasare så utsläppen blir minimala, = vita tändstift, på insprutningen är tändstiften ljusbruna "som dom ska vara " som står i böckerna.
Just dom där förgasarna är väldigt krångliga att ha att göra med. 61 och 62.
Och var även den sista modellen som utvecklades.
Förgasaren klarar sig alltså inte utan en fungerande databox för att inte ge motorn för fet blandning.
Med andra ord en insprutare som ser ut som en förgasare.
Surt för dom som har en sådan och inte kan få tag på en vanlig solex förgasare 21083-1107010-31 eller 21083-1107010-00 eller 21081-1107010-00 eller 21080-1107010-00

21081 är för 1100 motorn 21080 är för 1300 motorn 21083:orna är för 1500 motorn.
Det som skiljer är bestyckningen, som man kan ändra hur man vill.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008
phpBB SEO
Portal XL 5.0 ~ Plain 0.2
Skapa forum | Våra villkor | Integritet | ForumPortalen | Rapportera forumet