VAZ/LADA-FORUM

Ett Svenskt vaz/lada-forum, med inriktning på alla typer av ryskbyggda motorfordon.





Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bromsar bra men klent byggda.
InläggPostat: 13 07 03, 6:01 
Offline

Blev medlem: 12 11 19, 6:55
Inlägg: 205
Menar fram skivbromsarna på en lada samara 1996:a.
Hörde något konstigt oljud o tänkte att nått grus kommit in i bromsarna o ligger där o skaver.
Oljudet ville inte försvinna, så jag titta på bromsbeläggen fram, där i från oljudet tycktes komma.
Såg ut att vara minst 3-4 mm kvar. Det var ju illa tänkte jag och blev lite kallsvettig.
Oljudet blev bara värre o värre, och till slut plocka jag av bromsbeläggen för en närmare titt.
Då såg jag att de var rejält sneslitna, ena sidan hade nött ner djupt i metallen och lämnat djupa fula spår i bromsskivan.
På motsatt sida av belägget var det 3-4 mm kvar, vilket man blev lurad på när man tittar genom fälgen med hjulet på, snett uppifrån.

Första tanken var att bromsoket satt snett på något sätt, men efter att ha plockat i sär det såg jag att styrpinnarna till glidoket var böjda.
Troligen resultatet av en panikbromsning med låsta hjul på asfalt tillsammans med utnötta glidytor på glidpinne och cylinder.

4 st nya glidpinnar gick på runt 500 kr på mekonomen.
Så långt allt väl, men när jag satt i pinnarna i hålen märktes att dom glappa en hel del i ett av hålen (där det fattades fett) som var rejält utnött av milijaders inbromsningar.
Dessa insatshål (som det såg ut) såg ut att vara gjorda i mässing.
Om man skulle göra allt på rätt sätt skulle man byta även dessa, annars är risken stor att även dom nya glidpinnarna böjer sig vid nästa hårda inbromsning.
Just nu åker jag och bromsar väldigt försiktigt, besiktning om 3 veckor.
Vet inte var jag kan få tag på dessa delar.
Vad göra?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bromsar bra men klent byggda.
InläggPostat: 13 07 03, 6:45 
Offline

Blev medlem: 12 11 19, 6:55
Inlägg: 205
Klart är ju att mekonomen och andra som säljer delar i (vinstsyfte) inte har något intresse av att sälja dessa delar.
I och med att de i så fall kommer sälja mindre av både bromsbelägg och glidpinnar till lada samara.
Och även sälja mindre bromsok.
Vilket är det första en bilmekaniker rekomenderar att köpa nytt.
Men i ett nytt bromsok ingår tyvärr inte gliddelen, den som är trasig och orsakar alla bekymmer för ägaren.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bromsar bra men klent byggda.
InläggPostat: 13 07 04, 9:19 
Offline

Blev medlem: 12 11 19, 6:55
Inlägg: 205
Reservdelsnummer: + 2108-3501155


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bromsar bra men klent byggda.
InläggPostat: 13 07 21, 11:25 
Offline

Blev medlem: 12 11 19, 6:55
Inlägg: 205
Kostar runt 100 kronor i hemlandet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bromsar bra men klent byggda.
InläggPostat: 13 08 04, 8:01 
Offline

Blev medlem: 13 07 15, 8:20
Inlägg: 10
Ort: Sala
Har du försökt att beställa från Ryssland?
Blir frakten orimligt hög eller finns det andra komplikationer?

_________________
Lieber Golf fahren als Golf spielen!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bromsar bra men klent byggda.
InläggPostat: 15 11 29, 5:23 
Offline

Blev medlem: 12 11 19, 6:55
Inlägg: 205
Åkte och köpte 2 st, plus gummibussningar, höjningsats fram och bak..
14" fälgar med nya KAMA-204 allseasondäck.
Allt för några hundringar.
Påkrängning av däck på fälg kosta inte många tior..
Sen tillkom kostnad för bensin fram och tillbaks, hade några 20 liters dunkar med tillbaks, så det jämna ut sig..
Några hundringar för färjan..


Mekonomen verkar ha lagt ner reservdelar till lada nästan helt nu..

Finns allt till lada i Sankt-petersburg, från räserväxellådor med rakskurna drev, utväxlingar, nästan allt en ladaägare kan drömma om..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bromsar bra men klent byggda.
InläggPostat: 15 12 06, 3:46 
Offline

Blev medlem: 12 11 19, 6:55
Inlägg: 205
Diametern är 8 mm på hålen till glidoken..
Tänkte att dom blir rätt fort utslita, och en panikbromsning eller bilbesiktning senare kan pinnarna vara krokiga, som resultat att nästa gång en panikbromsning inträffar kan hjulet i värsta fall låsa sig och man kommer över på fel körbana i frontalkrock..
Alla krockar är garanterat dödliga över 60-70 km/t, oavsett vilken bil man krockar med, om det inte är en tung lastbil då..
Därför mycket viktigt att hålla efter bromsarna på en samara..
Och eftersom denna detalj är "omöjlig" att få tag på i Sverige, kan nog dom flesta samaror som rullar här räknas som mer eller mindre trafikfarliga, om inte bromsarna ses efter då,.vilket är omöjligt..Nästan..

Tänkte att man kan borra upp hålen och slå i ett passande kopparrör, som sedan borras till 8 mm invändigt..
Sen när dom blir slitna igen, är det bara att byta kopparrör och slå i ett nytt..
Pinnarna blir inte heller slitna, för kopparn äe så pass mjuk och glidig..
Va tror ni om det?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bromsar bra men klent byggda.
InläggPostat: 15 12 07, 4:11 
Offline

Blev medlem: 12 11 19, 6:55
Inlägg: 205
Anar även att man kan sätta på bromsar från kalina, där dom ska vara förstärkta, då konstruktörerna insåg, erkänt misstaget från samara..
Någon som kan bekräfta detta?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bromsar bra men klent byggda.
InläggPostat: 15 12 07, 2:37 
Offline

Blev medlem: 12 11 19, 6:55
Inlägg: 205
Eller bara borra up, så kalina pinnen passar som är tjockare..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bromsar bra men klent byggda.
InläggPostat: 15 12 07, 5:04 
Offline

Blev medlem: 12 11 19, 6:55
Inlägg: 205
Till eländet hör att glidoket var begagnat som köptes, endast färgat i silverfärg för att se ut som nytt.
Hålen var lika stora som dom utslitna som satt på från början, alltså redan använda av någon annan.
Mellan 8,3 -8,8 mm..
Pinnen glappar lika mycket nu som innan..
Bara man byter belägg i tid kanske dom klarar sig utan att bli böjda.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bromsar bra men klent byggda.
InläggPostat: 18 06 22, 8:40 
Offline

Blev medlem: 12 11 19, 6:55
Inlägg: 205
Ja, styrpinnarna klarar hårda inbromsningar mycket bra, i alla fall om det finns något kvar på beläggen.
Hur dom som sätt på från början kunde vara så böjda kan ja inte ens föreställa mig hur dom har bromsat pinnarna snea.
Om man har en elefant i bilen och otillåtet för stora hjul på och nerslitna belägg kanske.
Var och bromsade hårt, för att sedan smörja upp oken, men styrpinnarna var spikraka.


Top
 Profil  
 


Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008
phpBB SEO
Portal XL 5.0 ~ Plain 0.2
Skapa forum | Våra villkor | Integritet | ForumPortalen | Rapportera forumet