VAZ/LADA-FORUM

Ett Svenskt vaz/lada-forum, med inriktning på alla typer av ryskbyggda motorfordon.

Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: samara 1.5 - 92 som inte startar..
InläggPostat: 10 10 10, 9:16 

I samband Me tandstifts byte så gick bilen 50m sen dog den...går inte igång Me gamla stiften heller. Det är ingen gnista på stiften heller. Kollat det. någon som vet var felet sitter?

Inläggsrubrik: Re: samara 1.5 - 92 som inte startar..
InläggPostat: 10 10 11, 5:03 

Hr du råkat dra i någon tändkabel så att fördelarlocket är skadat/löst?

InläggPostat: 10 10 11, 5:38 

Har dubbelkollat...öppnat fördelarlocket och de är tydligen elektronisk och dom förvar tydligen sällan...funderar på kanske tändspolen eller den där tändmodulen? Kan man på något sett se om dom är trasiga?

InläggPostat: 10 10 11, 6:18 

I och med att problemet kom vid tändstiftsbytet BORDE ju rimligen något hänt just då. Jag har för mig att det sitter en givare som räknar hur många varv motorn snurrar (för att tändningen ska funka) i skarven motor/växellåda. Kan du ha rubbat den sladden? Tändspolen kan gå sönder men det känns osannolikt att den skulle paja några meter efter senaste mekningen. Tändmodulerna är ju kändisar. Jag har haft en sån som jäklats. Bilen gick bra ibland och inte alls ibland. Den blev aldrig stendöd. Tändspolen ska man kunna mäta motstånd i (någon som vet hur?). Tändmodulen kan man nog inte mäta. Prova med en från någon skrotbil. Vissa Volvo 240 lär ha samma.

InläggPostat: 10 10 11, 6:54 

Okej, tack för tipsen! ska kolla den där givaren senare ikväll...

Att tilllägga är att samma dag som bilen dog helt så var den ibland helt sjukt segstartad utan anledning...typ på morgonen så tog de 5 minuter att få igång den...sen efter jobbet så gick det helt galant direkt..sen efter ja varit och handlat tändstiften på affären så gick den knappt igång igen....och sen efter bytet gick den som sagt väldigt dåligt typ 50 meter och sen dog helt. Har även provat gamla stiften o funkar inte...

InläggPostat: 10 10 11, 6:58 

OCH bilen har även gått lite knackigt...typ som att tändningen varit felinställd...tillägger bara allt så att du kan hjälpa mig rätt.

InläggPostat: 10 10 11, 7:37 

Lita inte på att jag kan hjälpa dig. Helt självlärd av en massa bilar som jävlats genom åren :twisted: . Massor av Lada (som strulat minimalt). :D
Då fanns det alltså ett problem innan tändstiften. Detta kan ju sitta var som helst mellan tändningslåset och tändstiften. Jag skulle kolla om det finns ström till tändspolen när tändningen är påslagen (och dessutom när startmotorn går) och hur kolet i fördelarlocket ser ut. Jag har för mig att jag har ett superfint kopplingsschema i färg i eposten någonstans. Det kan hjälpa. Jag ska kolla om jag hittar det. Återkommer strax.

InläggPostat: 10 10 11, 7:46 

Hittade schemat direkt. Allt är mycket snyggt och prydligt... men på ryska. Jag har dock haft hjälp av detta själv. Det blir ju åtminstone lättare att utesluta sladdar och givare som man tydligt ser på schemat att de inte hör ihop med tändningen. http://www.shematic.net/page-51.html

InläggPostat: 10 10 11, 10:24 

Tack för tipsen!!! Dock öppnat fördelarlocket och finns inga brytarspetsar för är tydligen elektroniskt...var sitter tändningsmodulen? Känns faktiskt som ätt de är den

InläggPostat: 10 10 12, 7:06 

Jodå, alla Samaror har elektronisk tändning. Det jag tycker du ska kolla är kolet som sitter precis mitt i fördelarlocket på insidan och som när locket är monterat ger kontakt mellan fördelarlocket och rotorn. Dessa kol kan slitas eller gå sönder. Tändmodulen sitter (oftast) under huven, mellan motor och säkringslådan, något närmare mitten av bilen än säkringslådan.
Här hittade jag en lista med bilmodeller som lär ha likvärdig modul: http://www.ignitioncarparts.co.uk/PartD ... s_vid=3054

InläggPostat: 10 10 12, 8:57 

Aha okej JAG blanda ihop.med brytarspetsrna för sådana finns ju inte. Tack för alla tipsen.och listan...tänkte.plocka.lös.modulen nu och åka in på.skroten o fråga om de har en likadan...kan skriva senare.om det hjälpte!!

InläggPostat: 10 10 12, 1:25 

Nu har jag testat me tänd modul från både en lada och från en volvo 740...de såg likadana ut som den ja redan hade men hade dock inte samma nr...min sista siffra sluta på 37 och den från den andra ladan sluta på 47 och den från volvon på 24...kanske inte spelar någon större roll?

Dock startade inte bilen...fasiken också...dock fantastiskt att de står en lada på skroten som ja kan plocka ifrån o prova delar...så imorgon tänkte ja prova fördelarlock och tändkablar från den och se om de hjälper...annars återstår ju bara tändspolen??

InläggPostat: 10 10 12, 5:08 

Lite mer grejer har du att laborera med. Det sitter som sagt var en givare som räknar varven på motorn (heter den vevaxelgivare?), utan den vet inte tändspolen när den ska gnistra. Kan sitta mellan motor och växellåda eller innanför nedre remskivan vid fläktremmen. Det kan vara själva fördelaren som gett upp (lätt att byta), det kan vara tändningslåset (såna har gett upp på Samaror förr), det skulle kunna vara fel i kretskorten under säkringarna eller bara ett kabelbrott någonstans. Jag kan ju ha glömt något mer som kan strula. Jag skulle absolut börja med att mäta med en testmejsel eller dylikt om det kommer 12 volt till någon av de tunna sladdarna på tändspolen. Var i Sverige bor du? Jag ska åka några mil i Mälardalen i helgen och jag har hela tändsystemet sparat från en av mina ex-Samaror.

InläggPostat: 10 10 12, 7:44 

Okej sant..ska kolla runt lite...men vet inte känns som att de kan vara kolet du prata om...tror ja ska byta de o alla kablar imorgon...Jobbigt om de är kabelbrott att hitta brottet...känns som en omöjlighet.

Jag bor uppe i norrbotten så blir en liten omväg :P har du möjlighet att sälja grejjer och skicka på post?

InläggPostat: 10 10 12, 8:07 

Lite snålt om tid att hinna med Norrbotten i helgen :wink: Har du mätt om du får någon ström fram till tändspolen? Om kolet är paj ser du det med blotta ögat. Jag hade förresten en Volvo en gång som begick självmord genom att förvandla rotorn i fördelaren till ett grillkol. Kolla hur rotorn ser ut. Om det är kabelbrott har du stor nytta av det ryska elschemat. Med en voltmeter kan du koppla loss sladdar som du vet har med tändningen att göra för att sedan koppla loss andra änden som du hittar tack vare att sladdarna är färgkodade. När sladden du valt att prova är lös i båda ändar testar du med summern på instrumentet. Om det piper så vet du att sladden är okay. Att skicka grejer i Sverige är så dyrt så jag tror det är klokare för din plånbok att endera handla på skroten hemma hos dig eller köpa nytt på postorder från Östeuropa.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa