VAZ/LADA-FORUM

Ett Svenskt vaz/lada-forum, med inriktning på alla typer av ryskbyggda motorfordon.

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Borde jag oroa mig, generator
InläggPostat: 13 09 10, 10:25 

Hallå där alla LADA-lovers!

Jag har nu ett tråkigt problem med min lada.. När jag var påväg till jobbet en dag ser jag hur spänningen på batteriet sakta sjunker, från att ha varit helt okej när jag startade bilen till att bli halvkass väl framme, ca 1.5 mils färd. När jag ska hem så startar inte bilen. Kollar på batteriet och kan via ett siktglas se att det inte har fått någon laddning. Lyckas hur som helst knuffa igång bilen och lyckas köra hem den. Det som förvirrar mig är att lampan för utebliven laddning inte lös.. varför?

Min första tanke var att aah, det är säkert kolen som är slut. Skruvar av hela generatorn (något som var krångligare än jag trott ^^) men ser att kolen ser väldigt fräscha ut, flera cm kvar. Gör också en typ av lekmannamässig okulärbesiktning av generatorn men den ser väldigt fräsch ut, förra ägaren har antagligen bytt ut den. Det är just detta som gör mig lite orolig..

Jag hade hur som helst ingen utrustning för att mäta generatorn så jag lämnade iväg den till en el-verkstad som fick ta sig en titt. Han konstaterar att den inte klarar av att ge tillräckligt med ström alt. ingen alls. Vet faktiskt inte. Han lovar att ta sig en titt på den och säger att han nog kan laga den och lovar att det inte kommer bli dyrare än 1500 ifall han kan laga den. Det är nu konstaterat att det varken är kolet, eller laddningregulatorn (?) som var sönder.

Som sagt, det som gör mig orolig är att generatorn ser så ny ut men ändå verkar sönder, borde jag oroa mig?
En ny generator är inte så dyr, 1900. MEN det är ju tråkigt om man måste byta den 1 gång om året ...

Inläggsrubrik: Re: Borde jag oroa mig, generator
InläggPostat: 13 09 10, 12:35 

Hej!

Vilken typ av generator har du? Inbyggd laddregulator?

Tror att man ska bygla två kablar för att få lampan att lysa...

Nåt mysko med att om inte lampan funkar, funkar inte laddningen...

Lycka till!

Hälsn Jan

InläggPostat: 13 09 10, 1:31 

Nu är jag inget proffs på att mecka med bilar och än mindre på generatorer, tyvärr. Generatorn befinner sig nu på verkstad så kan inte kolla vad den heter heller... men den var gjort i tyskland, tror att märket var Lukas.

Jag tar för givet att laddregulatorn sitter inne i generatorn men vet inte säkert. I vilket fall ringde mekanikern mig igår och berättade att det åtminstone inte var den det var fel på... Vad som är fel på själva generatorn bryr jag mig egentligen inte om, det löser säkert verkstaden åt mig.
Vad som däremot oroar mig är att den såg såpass ny ut... Den borde inte vara sönder redan ?

Naturligtvis kan själva lampan vara sönder, det har jag inte ens kollat ännu. Det slog mig när jag skrev inlägget att lampan faktiskt aldrig lös.

Hmm ...

InläggPostat: 13 09 10, 5:43 

Lucas är ett gammalt brittiskt märke men i den värld vi lever i kan en sådan generator säkert vara tillverkad i Tyskland. Det lär ha suttit en rysk generator i från början. Dessa brukar enligt min erfarenhet fungera mycket bra. Om inte laddningslampan tänds när du slår på tändningen får säkert inte generatorn någon signalström så den kan börja ladda. jag har för mig att det sitter ett separat relä till detta på insidan av höger framskärm. I din något nyare bil kan detta relä, om sådant finns sitta bland de andra reläerna. Kan förra ägaren ha kopplat fel så att generatorn pajat direkt den kom på plats eller har den fungerat medan du ägt bilen? Niva-åkare har köpt nya generatorer på Biltema för småpengar och varit nöjda. Ett alternativ är att hitta en originalgenerator och stoppa i nya kol och nytt laddrelä. Denna enhet (laddreläet) brukar inte kosta många tior på nätet.

InläggPostat: 13 09 10, 9:13 

Generatorn har förmodligen fungerat även efter att jag köpt bilen. Jag har kört bilen ca 150-200 mil och så länge borde inte ett batteri orka driva den, men vem vet?

Jag har ett par räleer på ena skärmen, bland annat starträlet tror jag sitter där och inte ibland de övriga som sitter på rad under plastlocket.

Det är inte omöjligt att någon har kopplat fel, men antar att jag kanske kan utläsa det med hjälp av reparationshandboken? Skönt också att det kanske fanns en naturlig förklaring till att lampan inte lös

InläggPostat: 13 09 11, 8:45 

Så långt borde du inte ha kunnat åka om generatorn inte fungerat. Jag lagade min grannes Volvo för "hundra år sedan". Där hade själva glödlampan i instrumentpanelen gått sönder. I och med att den kretsen slutade fungera slutade generatorn att ladda.

InläggPostat: 13 09 12, 8:38 

Det var tydligen laddregulatorn som var sönder trots allt. Utbytesdelen verkstaden först provade med var tydligen sönder redan ifrån början. Glädjande besked då jag kommer mycket lindrigt undan rent ekonomiskt :)

Bara att hålla tummarna att det var en engångsföreteelse

InläggPostat: 13 09 15, 9:27 

noskillz skrev:
Hallå där alla LADA-lovers!

Jag har nu ett tråkigt problem med min lada.. När jag var påväg till jobbet en dag ser jag hur spänningen på batteriet sakta sjunker, från att ha varit helt okej när jag startade bilen till att bli halvkass väl framme, ca 1.5 mils färd. När jag ska hem så startar inte bilen. Kollar på batteriet och kan via ett siktglas se att det inte har fått någon laddning. Lyckas hur som helst knuffa igång bilen och lyckas köra hem den. Det som förvirrar mig är att lampan för utebliven laddning inte lös.. varför?

Min första tanke var att aah, det är säkert kolen som är slut. Skruvar av hela generatorn (något som var krångligare än jag trott ^^) men ser att kolen ser väldigt fräscha ut, flera cm kvar. Gör också en typ av lekmannamässig okulärbesiktning av generatorn men den ser väldigt fräsch ut, förra ägaren har antagligen bytt ut den. Det är just detta som gör mig lite orolig..

Jag hade hur som helst ingen utrustning för att mäta generatorn så jag lämnade iväg den till en el-verkstad som fick ta sig en titt. Han konstaterar att den inte klarar av att ge tillräckligt med ström alt. ingen alls. Vet faktiskt inte. Han lovar att ta sig en titt på den och säger att han nog kan laga den och lovar att det inte kommer bli dyrare än 1500 ifall han kan laga den. Det är nu konstaterat att det varken är kolet, eller laddningregulatorn (?) som var sönder.

Som sagt, det som gör mig orolig är att generatorn ser så ny ut men ändå verkar sönder, borde jag oroa mig?
En ny generator är inte så dyr, 1900. MEN det är ju tråkigt om man måste byta den 1 gång om året ...

Så e de med Ryssbilar. Man får trösta sig med att delarna är superbilliga!!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ]