VAZ/LADA-FORUM

Ett Svenskt vaz/lada-forum, med inriktning på alla typer av ryskbyggda motorfordon.

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Startmotor krånglar
InläggPostat: 11 05 16, 5:54 

Nu är det så att jag nyligen tog körkort. Har inte skruvat så extremt mycket förut men har sett lite när kompisar gjort det och läst endel o.s.v Så jag köpte mig en vaz lada 1500 kombi och tyckte att det kunde ju vara kul att lära sig och se om man fick den genom besiktningen. Fick igång den ute och körde lite sen skulle jag starta den igen då starta den inte. sen efter jag kollat om det kom soppa och så skulle jag vrida runt nyckeln igen då snurrar inte startmotorn. Någon som vet om det brukar vara ett vanligt fel att dom lägger av eller vad som kan vara fel? Var ner och kände lite med handen och fick en röd kabel med en vanlig kabelsko på i handen och drog en chansning på att den borde sitta någonstans :P Men har känt efter på start motorn och försök lysa med ficklampa och se. Men hittar inte var den ska kunna sitta någon som vet vad den kabeln kan vara till? Kan inte se hela startmotorn då insug och grenrör är ivägen och tänkte höra här först innan man sliter bort allt det!

Inläggsrubrik: Re: Startmotor krånglar
InläggPostat: 11 05 19, 9:52 

Grattis till nya bilen. På startmotorn har du en tjock sladd som nog sitter kvar. Sladden du fick i handen är sannolikt den tunna som går från startreläet (På höger innerskärm) till solenoiden (elektromagneten) som skjuter in bendixdrevet i startmotorn mot startkransen. Har den lossnat blir det ingen snurr alls på startmotorn. Passa på att kolla med testmejsel när den ändå är lös om det kommer ström genom den när tändningslåset är i startläge. Sladden bör du kunna peta dit utan att ta bort något. Den ska sitta på ett stift nära den tjocka sladden. Koppla bort batteriet innan du börjar trixa med sladden därnere så du slipper gnistregn. Jag tror jag har en lös startmotor någonstans som jag kan fotografera om du inte hittar stiftet.

InläggPostat: 11 05 21, 8:01 

Tack:) Och tack för svar:) ja jag misstänkte att den gjorde något sånt! Du kan gärna få fota din startmotor för jag hittar inte vart den ska sitta... Inte om jag kollar på bilder på internet heller alltså bilder på nya startmotorer. Men uppskatar all hjälp du kan ge mig:) Sen laddar inte mitt batteri heller laddnings lampan i bilen lysser hela tiden men det slocknar typ vid 3-4500 varv. Men batteriet är jämnt dött så dör bilen behövs start kablar. Kan säkert lösa det själv med dom små kunskaper jag har men har ingen tillgång till garage just nu så ligger ute på gräset och skruvar så hade varit skönt med snabbaste och bästa lösningen;):) Mvh

InläggPostat: 11 05 22, 1:08 

Enligt koppling scheman jag fått tag i nu så ska den röda kabeln sitta uppe på startmotorn. Eller det är nog det som är solonoiden. Men den kabeln går in te tändningslåset och inte till ett start relä på högerskärmen? Det är som sagt 2 kablar 1 svart grov som går direkt från plus på batteriet sen en tunnare röd från tändningslöset. Jag chansar att den röda måste vara en sorts signal ström som ger en liten mängd ström när man vrider nyckeln och då får startmotorn att skjuta ut och snurra. Så utan den kabeln fast funkar ju inte startmotorn.

InläggPostat: 11 05 22, 6:23 

Så sladden går direkt från tändningslåset. Oväntat. Jag tror jag haft startrelä i alla mina VAZar. Jag har för mig att det brukar sitta två eller tre relän på höger innerskärm. Det intill batteriet tänder laddlampan och nästa är startreläet. På min bil går en röd sladd ner till solenoiden men är originalskarvad till en sladd som löper inuti en tunn blå slang efter skarven. Det första du bör kolla med laddningen är om säkringen som ingår i laddningskretsen har tillräckligt med kontakt. Kolla i instruktionsboken vilken det är - gör rent den och spraya med lämplig spray. Annars kan det vara dåliga kol i generatorn eller dåligt/dåligt fastskruvat laddrelä (eller möjligen tidigare nämnt relä men då borde inte laddlampan tändas. Jag har fotat en gammal startmotor och ringat in stiftet där den lösa sladden borde sitta. Bilden finns här:
http://www.pixbox.se/alb1225466

InläggPostat: 11 05 23, 6:40 

Okej tack något enormt äntligen förstår jag varför jag itne kunnat känt den där satans lilla hanen där kabeln ska sitta har blivit idiot i mitt letande:P min röda kabel går från solonoiden i en blå slang till en skarv/koppling sen vidare till kabelstamen och in i kupen till tändningslöset:)

InläggPostat: 11 05 24, 7:57 

Lenin skrev:
Så sladden går direkt från tändningslåset. Oväntat. Jag tror jag haft startrelä i alla mina VAZar. Jag har för mig att det brukar sitta två eller tre relän på höger innerskärm. Det intill batteriet tänder laddlampan och nästa är startreläet. På min bil går en röd sladd ner till solenoiden men är originalskarvad till en sladd som löper inuti en tunn blå slang efter skarven. Det första du bör kolla med laddningen är om säkringen som ingår i laddningskretsen har tillräckligt med kontakt. Kolla i instruktionsboken vilken det är - gör rent den och spraya med lämplig spray. Annars kan det vara dåliga kol i generatorn eller dåligt/dåligt fastskruvat laddrelä (eller möjligen tidigare nämnt relä men då borde inte laddlampan tändas. Jag har fotat en gammal startmotor och ringat in stiftet där den lösa sladden borde sitta. Bilden finns här:
http://www.pixbox.se/alb1225466

Nu snurrar startmotorn igen:) Tack för hjälpen!

InläggPostat: 11 05 24, 6:02 

Kul att kunna assistera. Ska vi ta laddningen nu då? :wink:

InläggPostat: 11 05 27, 12:55 

Verkar som jag lyckats lösa laddningen med:D Nu kokar fan ist:S byta alla slangklammrar runt kylarslangarna Och det droppar under termostathuset alltså jätte lite. Men hur testar man om termostaten öppnar vid 80 grader som den ska? Jag vet att man brukar koka termostaten. Men vet iten hur man får ut den ur termostathuset det ser ut att vara pressat ihop? Den kokar på bara några hundra meter... Jag tror det kan vara vattenpumpen? Finns det något sätt att testa om pumpen funkar?

InläggPostat: 11 05 27, 3:28 

Var ute och kollade lite nu fixade läckage och allt! Så som jag förstår går det en kort stump slang från motorn till termostathuset sen vidare upp i motorn sen vidare till övre delen av kylaren sen ut genom undre delen av kylaren och in i termostathuset igen! Kan det stämma? Men iaf slangen som går från termostat huset till motorn och sen från motorn till övre delen av kylaren. Dom e båda varma men slangen från undre delen av kylaren till termostathuset är kall. Någon som har en lösning på vad det kan vara?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ]