VAZ/LADA-FORUM

Ett Svenskt vaz/lada-forum, med inriktning på alla typer av ryskbyggda motorfordon.

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Elfel 2103 !!!!
InläggPostat: 16 02 03, 6:48 

Säkringen som går till blinkers,tank,temp,oljetryck gick idag när jag var på väg hem. Har försökt att hitta felet men hittar det inte. Någon som har något tips ? Hörde av en som haft lada förr att det var standardfel att den säkringen gick men han visste inte vad felet var. Lite panik eftersom jag kör bilen varje dag och det är inte så kul att vara utan blinkers :(

Inläggsrubrik: Re: Elfel 2103 !!!!
InläggPostat: 16 02 03, 8:01 

Jag har kört ganska många tusen mil i 2103or och många tusen mil i 210X av andra modeller och aldrig råkat ut för detta. Standardfel? Inte om du frågar mig. De sladdar som sitter mest oskyddat av de som berörs är väl oljetrycket och temperaturen. Där borde det väl lättast kunna bli kortslutning. Jag har inte ens tänkt på om dessa går via säkring då de ju egentligen fungerar genom en kontrollerad kortslutning. Går säkringen direkt du byter till en ny? Säkringsdosan är ju lätt att demontera på en 2103. En stenåldersmetod vore ju att ta loss dosan, koppla bort alla sladdar som går till den berörda säkringen, sedan ansluta dem en efter en till säkringen går. Då vet du vilken funktion som är kortsluten. (om du vet vilka färger sladdarna har, förstås)

InläggPostat: 16 02 03, 8:48 

Jo säkringen ryker direkt.Har kollat oljetryck och temp då dom är lättast att kolla. Ska kolla alla kablar imorgon. Mycket som går på den säkringen,elbakrutan tänkte jag ta bort iaf för den funkar inte.

InläggPostat: 16 02 03, 9:01 

Jag har inget förslag på var kortisen är men du kan få ett bra tipps på felsökning.
Ta bort säkringen som går sönder och montera två sladdar istället som du kopplar in en 60watt halogenlampa till.
Jag använder en vanlig h4lampa.
Nu kommer inte säkringen gå sönder utan istället tänds lampan, och då är det mkt lättare att felsöka när du inte behöver byta säkringar hela tiden utan en stark lampa tänds istället.
Nu kan du rycka och dra i sladdarna och lättare hitta var kortisen är.

InläggPostat: 16 02 04, 5:35 

Det var smart,det tipset ska jag pröva.

InläggPostat: 16 02 05, 9:32 

Lossade säkringsdosan och kollade,det var en sko med två röda kablar som ställde till det. Nu funkar blinkers och instrument.Måste kolla var dom röda går nu. Nån som är haj på kopplingschema och kan kolla så.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ]