VAZ/LADA-FORUM

Ett Svenskt vaz/lada-forum, med inriktning på alla typer av ryskbyggda motorfordon.

Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 2103 hostar bara.
InläggPostat: 17 02 20, 6:04 

Nu är nästan alla tänddelar nya och idag fick jag igång bränslet fram till motorn.
Men när jag vrider på nyckeln så går startmotorn och när jag gasar så sprutar eld ur förgasaren, /luftfilter borttaget/
Vill inte gå igång utan hostar bara då den får bensin, Kan tändningen vara helt fel?
Hur ställer man in tändningen? den guldfärgade vredet + och - brevid fördelarlocket hur skall den vara ställd?
Tacksam för svar

Inläggsrubrik: Re: 2103 hostar bara.
InläggPostat: 17 02 20, 7:30 

Vad knepigt metarkingen - du har dödat några trådar. Det har hänt förr, det vore intressant att veta varför vissa trådar plötsligt blir osynliga efter ett inlägg. Du har alltså haft problem med bränsletillförsel och detta är fixat. Rätt? Att det eldar ur förgasaren tyder ju på att du har rejält med gnista. När det baktänder i förgasaren brukar tändningen vara för tidig. Då kan man lossa fördelaren där den sitter fast i motorblocket och vrida den en aning medurs för att få tändningen ställd lite senare. Du har ju experimenterat lite med bilen... Ibland brukar tändstift som blivit rejält dränkta i bensin bli tjuriga. Prova att stoppa i nya eller begagnade tändstift ( i så fall sådana du vet fungerar) och testa att starta.

InläggPostat: 17 02 20, 8:09 

Hej och tack för svar. Vet ej varför dom inte syns. Skrev ett senast idag som inte jag heller kan läsa. Ja jag fick till bränsleflödet idag. Mekaniska pumpen tog ja upp och vickade/smorde upp delarna som hade fastnat då den stått tom i över 1år. Stiften köpte jag för 1år sedan och är bara provstartad med dom. Tagit upp och borstat av å dom ser fina ut. Ska prova ställa om tändningen så då. Vet du va den guldiga vredet brevid fördelare ställer?

InläggPostat: 17 02 21, 8:19 

Något guldigt vred har jag aldrig sett på en Vaz. Det borde vara finjustering av tändningen. Markera var det står just nu och prova att skruva lite hit och dit för att se om det blir någon skillnad. Blir det ingen skillnad kan du återställa till ursprungsläget. En gång stoppade jag i spritt nya tändstift i en Vaz som sedan tidigare gick bra. Med de nya stiften blev bilen svårstartad,den gick dåligt och allt blev sämre. Mina favoritstift i Vaz är NGK och Champion. Prova gärna med begagnade stift från en bil som går bra. Volvo 240 med B21-motor brukar ha samma stift som Vaz i rekommendationstabellerna.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ]